Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

Vill du få hjälp att byta webbhotell, eller vet du inte vilket du ska välja? – Jag guidar dig genom hela processen från att välja webbhotell, flytta befintlig WordPress-sida, domäner och e-postadresser.

Att välja webbhotell

Letar du efter ett lämpligt webbhotell som passar just dig och ditt företag. Kanske prioriterar du prestanda, hög säkerhet, bra och gratis telefonsupport eller att det måste vara billigt?

I mitt yrke som webbdesigner och ett brett spektrum av kunder, så har jag arbetat med de flesta vanliga webbhotell i många år. Jag har därför en övergripande uppfattning vad som är bra, billigt, dåligt eller snabbt webbhotell osv. Kontakta mig om du vill ha hjälp att välja eller byta webbhotell.

Prestanda

Personligen brukar jag prioritera webbhotell som jag vet har snabba servrar, vilket underlättar arbetet med optimering av prestandan för din WordPress-sida. En webbsida som laddar snabbt tenderar att behålla besökare kvar i större omfattning, vilket i sin tur sannolikt ger ökad konvertering och att ditt företag då kan tjäna mer pengar.

Dessutom gör ett snabbt webbhotell, med bra prestanda, bra konfiguration och mycket arbetsminne, att det blir smidigare och rappare för dig att arbeta i WordPress eller vilket CMS du nu använder. Mycket arbetsminne såsom 1gb eller mer gör även att webbplatsen kan hantera och skala om större bilder.

Det är enorm skillnad i vilken prestanda olika webbhotell erbjuder. Även om det står X antal CPU och minne i specen för det paket du väljer, så kan den upplevda eller uppmätta prestandan skilja mycket ändå. Det billigaste paketet på ett mer premium-inriktat webbhotell kan vara betydligt snabbare en än PRO-konto på ett billigare webbhotell, oavsett vad specen säger.

Ett delat konto har teoretiskt tillgång till en viss kapacitet, men den faktiska tillgången beror också på hur många kunder webbhotellet placerar på samma server. I sin tur spelar webbhotellets konfiguration roll för hur bra prestandan kan utnyttjas.

Vissa av de stora webbhotellen i Sverige som lockar med lägre priser, har rutiner som antingen tillfälligt stänger ner webbsidor som slukar för mycket resurser, eller att de helt enkelt förbjuder, avråder, eller blockerar vissa plugins som tillfälligt kan ta stora resurser i anspråk.

Säkerhet

Wordpress säkerhet

Lika viktigt som snabba servrar är säkerheten och detta eftersom webbplatser kan bli hackade.

Ett webbhotell bör ha bra brandväggar, aktivt skydd mot malware, uppdaterade programvaror och ett kontinuerligt säkerhetsarbete. Detta minskar risken att just din webbplats ska bli hackad.

Om du frågar vilket webbhotell som helst, så kommer dom påstå att just dom jobbar mycket med säkerheten. Detta samtidigt som jag vet att vissa webbhotell är betydligt mer drabbade än ändra när det gäller hackad WordPress-sida, medans vissa webbhotell mycket sällan drabbas.

En kugge i hög säkerhet är också att ditt konto ska ha bra prestanda, så att säkerhetsplugin såsom Wordfence tillåts att tillfälligt ta upp mycket resurser.

Slutligen vill jag även också påpeka att utöver ovanstående, så behöver du även rutiner på hur webbplatsens CMS (t.ex. WordPress) och plugins ska hållas uppdaterat. Hackare utnyttjar ofta svagheter i gamla versioner. Jag kan hjälpa dig med serviceavtal för WordPress om så önskas.

Backup

Att det finns en kontinuerlig backup är av stor vikt och jag vill verkligen understryka hur viktigt det är. Blir din webbsida hackad eller att något går rejält snett, så är kontinuerlig backup en stor trygghet.

Den ska helst tas varje natt och ska gå att komma åt minst flera veckor bakåt i tiden och gärna flera månader tillbaka. Faktum är att det ibland kan ta en längre tid innan du som ägare av en webbplats faktiskt märker att webbsidan är hackad och därav är det bra att kunna komma åt en orörd version av din webbplats från tiden innan den blev hackad.

Support

Wordpress utbildning och WordPress support

Först och främst vill man ju att webbhotellet ska erbjuda gratis support. Sedan bör också supportpersonalen vara välutbildade, pålästa och villiga att hjälpa till när det krisar eller om du har frågor. Personligen gillar jag när det finns telefonsupport, eftersom du då kan få snabbare hjälp och att vissa problem kan lösas mycket effektivare genom dialogen mellan mig som webbdesigner och webbhotellets tekniska kunnande.

Billigare webhotell tenderar att ha chat-support som i sin tur bemannas av engelsktalande enklare tekniker runt om i hela världen. Jag vet många tillfällen, då jag haft långa chat-konversationer i en anda som liknar ”goddag yxskaft” och som bra slösar min tid. Att då betala lite extra för ett bättre webbhotell med välutbildade erfarna supporttekniker, tjänas med största sannolikhet in på framtida underhåll eller problemlösning.

Kontrollpanel och inställningar

Webbhotell med cpanel

Ett välfungerande webbhotell ska ha goda inställningsmöjligheter, där jag som tekniskt kunnig ska ha möjlighet att sätta upp alla möjliga konfigurationer på egen hand. Inte minst när det gäller att uppnå bästa mailkvaliteten för utskick, men även andra saker såsom e-post, PHP-versioner, användarkonton, SSL-certifikat, loggar, eller staging-miljöer.

Jag föredrar webbhotell som erbjuder cPanel framför egna lösningar. Detta eftersom cPanel i sin fulla potential erbjuder alla tänkbara konfigurationsmöjligheter för mig som webbdesigner, vilket i sin tur säkerställer drift och det tekniska arbetet med din webbplats.

Att byta webbhotell, steg för steg

När du hittat det webbhotell du vill arbeta med och önskar flytta din webbplats, domäner och eventuellt även e-post dit, så finns det några steg att tänka på. Kontakta mig för att få hjälp att byta webbhotell. Stegen nedan är avsedda för en WordPress-sida med en domän och några e-postadresser.

Om du anlitar mig så både utför eller guidar jag dig genom de olika stegen nedan. Vissa steg såsom att beställa konton eller begära ut EPP-koder måste du som kontoägare dock initiera själv men under min guidning.

Att ändra kontoinställningar i e-postklienter på smartphone eller dator är ofta enkelt, men samtidigt något du måste utföra själv eller att du använder webbhotellets support för detta.

1. Beställa kontot

Det första steget är att genomföra beställningen av det nya webbhotellskontot. Om du ombeds ange din befintliga domän kan du göra det, men om de också vill ha en EPP-kod så kan du vänta med den. Ibland kan du välja en gratis-domän för kontot, vilket går utmärkt i väntan på att din ordinarie domän flyttas.

När beställningen är klar så skickas det ut inloggningsuppgifter till exempelvis webbhotellets kontrollpanel. Dessa behöver du eller den som hjälper dig i kommande steg.

2. Lägg upp domän och kopiera DNS-inlägg

I webbhotellets kontrollpanel lägger du nu till aktuell domän eller de domännamn som webbplatsen använder. Sedan kopierar du över nödvändiga inlägg som finns på nuvarande webbhotellets DNS-zon för aktuell domän.

Om din webbplats ska kunna skicka ut e-post behöver det DNS-inlägg som kallas SPF-record ändras så det motsvarar det nya webbhotellet. DKIM för domänen genererar du normalt på det nya webbhotellet. Jag kan hjälpa till med en konfiguration som ger högsta mailkvalitet på utskick från WordPress.

3. Användarkontot för FTP och MySQL

Fortsätt med att lägga upp eller ta fram login för FTP, MySQL, samt phpMyAdmin. Du kan behöva skapa en databas och koppla ev. databasanvändare dit. Du kan behöva lägga upp ett FTP-konto och koppla det till arbetsmappen för aktuell webbplats.

På vissa webbhotell finns redan login till FTP och MySQL färdigt och skickas då till dig efter genomförd beställning av konto.

4. Ladda ner filer och databas

För din nuvarande WordPress-sida behöver du nu ladda ner alla filer och databasen. Detta kan antingen göras via ett plugin, eller manuellt genom att du tankar ner filer via FTP och exporterar ut databasen i phpMyAdmin.

Tänk på att eventuella ändringar som nu görs på webbplatsen inte kommer återspeglas i den kopia du just gjort. Så be eventuella webbredaktörer eller andra som arbetar med innehåll att tillfälligt pausa sitt arbete.

5. Ladda upp och provkör webbplatsen på det nya webbhotellet

Ladda upp alla filer och importera den nya databasen till det nya webbhotellet. Om din webbplats bygger på WordPress är det nu dags att redigera filen wp-config.php. Här fyller du i de nya uppgifterna för databasinloggningen, samt vilken php-memorylimit som kommer att gälla.

För att provköra webbplatsen innan ompekningen av domänen ägt rum så redigerar du din hosts fil i Windows (eller motsvarande iOS eller Android) och lägger till en rad där domänen riktas till den ip som det nya webbhotellet har.

Genom att starta om webbläsaren efter att hosts-filen ändrats, så riktas du nu lokalt till det nya webbhotellet för aktuell domän och du kan nu i lugn och ro kontrollera att webbplatsen fungerar normalt på det nya webbhotellet.

6. Lägga upp e-postadresser

Om den så kallade MX-pekaren pekade på ditt förra webbhotell, så betyder det att e-posten finns upplagd där. Du behöver nu lägga upp de e-postadresser som finns för domänen, i det nya webbhotellets kontrollpanel. Det betyder att efter ompekningen slagit igenom, behöver du ändra loginuppgifter och servrar i dina e-postklienter.

Om du använder IMAP och vill spara tidigare inkorg och mappen för skickat, behöver du på lämpligt sätt kopiera över befintlig inbox till det nya webbhotellet.

Om MX-pekaren pekar på en extern aktör såsom Gmail eller Outlook, så behöver du inte göra något mer än att se till att alla DNS-inlägg för leverantören kommer med till upplagd domäns DNS-zon för det nya webbhotellet.

7. Peka om domänen

Om du helt och hållet vill flytta domänen till det nya webbhotellet, ska du nu begära ut en så kallad EPP-kod. Denna EPP-kod skickar du till ditt nya webbhotell som nu kan genomförs flytten av din domän. Notera att du kan även välja att behålla nuvarande plats för domänen.

Nästa steg blir att ändra namnservrarna för domänen till det nya webbhotellet. Notera att det vanligen tar 24 – 48h innan en ompekning slår igenom på internet.

8. SSL-certifikat

Om inte SSL-certifikat ligger uppe automatiskt, är det nu dags att lägga upp det. På vissa webbhotell kan du behöva vänta till ompekningen slagit igenom innan det kan läggas upp.

9. Ändra E-postinställningar

När ompekningen slagit igenom behöver du ändra e-postinställningar för alla klienter som du använder e-post med domänen på. Kontrollera nu att du kan skicka och ta emot e-post.

Notera att om din WordPress-sida har ett SMTP-plugin installerat så är det nu dags att ändra uppgifter i det.

Kontrollera sedan mailkvaliteten för utskick från WordPress eller från valfri mailklient. Det görs lämpligen med mail-tester.com och det gäller du att säkerställa att konfiguration för utskick såsom SPF och DKIM fungerar. Detta så att e-post från domänen inte riskerar hamna i skräpkorgen.

Vanliga frågor

Vilket är det bästa webbhotellet?

Jag är en erfaren webbdesigner som arbetat med de flesta vanliga svenska webbhotell under många år, så har jag en bra bild över vilka webbhotell som är t.ex. säkra, snabba eller prisvärda.

Vilket webbhotell som är bäst för ditt företag beror på vad ni är ute efter. Personligen undviker jag billigare webbhotell och väljer helst hög säkerhet, bra support och snabba servrar. Det är små kostnader som tjänas igen på en mer välfungerande och snabbare webbsida, som i sin tur kan konvertera bättre.

Hur byter man webbhotell?

Att byta webbhotell innebär normalt att du behöver ta hjälp, även om du kan göra det själv. Själva bytet innefattar att tanka ner filerna och kopiera databasen, för att sedan lägga upp dem på det nya webbhotellet.

Utöver det så behöver man även kopiera och justera DNS-inlägg för domänen från det gamla till det nya webbhotellet. Eventuella e-postadresser behöver läggas upp, ev. SMTP-plugin behöver uppdateras och slutligen behöver domänen pekas om.

Hur flyttar man en WordPress-sida?

Antingen använder du ett plugin för att exportera en WordPress-installation, eller så tankar du manuellt ner filer och databas.

På det nya webbhotellet lägger du nu upp filer och databas, samt ändrar i wp-config.php. Kopiera över och justera inlägg i DNS-zonen för domänen till det nya webbhotellet. Lägg upp eventuella e-postadresser.

Testa sedan att allt fungerar som det ska genom en lokal pekning via din hosts-fil och genomför sedan ompekningen skarpt. Glöm inte att testa att WordPress-sidan kan skicka ut e-post med högsta möjliga kvalitet på t.ex. mail-tester.com. Detta så att e-post från WordPress inte hamnar i skräpkorgen.

Lämna en kommentar